28.12.07

VINTERBUSSEN



jag åkte fram och tillbaka mellan söderhamn, oavbrutet kändes det som och jag hörde jens lekman för första gången på en av de resorna och antony & the johnsons och många andra jag glömt.

det var många minusgrader hela tiden.

en annan gång åkte jag till stockholm och sista popagandafestivalen, final fantasy hade börjat bli stor och henrik berggren sjöng shoreline (det lät inte alls bra). jag höll om någon minns jag. det började regna, hon tjatade men jag och victor åkte till gärdet. hörde senare att hon drog hem och substitutknullade en 28-åring.

teaterverkstan förra vintern. någon annan av annan betydelse. vi lyssnade på escaping your ambitions, hon gillade den tror jag, ville bränna av den, och jag försökte bara övertyga och jag tror aldrig jag varit närmare sanningen än då men det kunde ju inte hon veta såsom jag betett mig.

hon chockade mig en gång senare när vi var fulla och det gjorde mig så vansinnigt lycklig.
ändå kunde jag aldrig hänge mig längre stunder.

för jag åkte till huvudstaden med henne några gånger också.
återigen någon av annan betydelse.
första gången.
jag har inga bilder kvar men jag önskar jag hade.
själv såg jag ut som en idiot med gula skor och popafro men hon var vackrare än någonsin, om jag haft minsta vett i huvudet hade jag stannat tiden just där. inga misstag hade ännu begåtts, inga hjärtan hade krossats, inga dumma tvivel hade ännu börjat gro.

långt efteråt sitter vi på en brygga vid själstugesjön.
inget var reparerat men inget kändes dåligt, inget kändes falskt.
ljummen sensommar.
och kärlek vars intensitet jag bara kan erinra mig med allra största ansträngning.

det är sånt som snurrar där jag sitter ensam på möllevången, egentligen inte för att jag inte kan ringa hit nån som kan göra mig sällskap, utan för att det tar sån tid att tvinga ner minnen till den betydelse de hade från början, innan jag överdimensionerade dem.

jag måste ju påbörja den processen nu.

>>> montt mardié - under mitt paraply (live).mp3

umbrella på svenska.

imorgon flyttar jag till en vindsvåning på värnhem.
ännu ett steg.

No comments: