23.1.09

HEMSTAD TILL HEMSTAD



som ett yrväder en aprilafton kom jag till malmö i måndags. höganäskruset i en svångrem kring halsen. clara och lotten voro inne med skötekan för att hämta mig i västra hamnen, men det dröjde evigheter innan vi kommo i båt.

mitt kall: repetitioner med världens bästa band.
alltså ni har ingen aning vad som väntar er på debaser medis nästa lördag (31 that is). jag har utmärkt aning, och blotta tanken ger mig bånge.

sedermera falafelmaraton, frisörbesök, (har klippt mig på samma ställe i malmö sen jag flyttade dit - att vänsterprassla med nån salong i sthlm är uteslutet) nightmare on elm street i gustav och victors tvåa (de bor två meter från möllevångstorget, mitt emot rundgång!) och alla platser som är alla minnen som är allting i mitt hjärta. en vacker kvinna i malmö är alltid mer tilltalande än dito i min nuvarande hemstad, trots att de procentuellt sett är överlägsna i antal här. åh jag vet inte vad jag försöker säga. tre dagars berusande nostalgidimma har väl en viss påverkan på det sunda förnuftet.

merriwheather post pavilion, animal collective-skivan vars omslag jag skrev om här, har följt mig som en hoovrande jycke de senaste veckorna. den fascinerar mer än den förför. jag vill veta var alla ljuden kommer ifrån, hur de får allt det där galna att låta så självklart, jag vill veta hur de gör för jag vill göra likadant! men jag tänker aldrig "fan vilken grym skiva" som jag gjorde med deras odiskutabla mästerverk feels. och kanske kanske har det att göra med deakins frånvaro. fjärde medlemmen alltså, som fanns med i skapandet av de första plattorna men som hoppade av (tog en paus?) i samband med strawberry jam. ack så synd, för lyssna bara på briljansen i denna ratatatremix, vilken deakin trixade fram medan de andra tjommarna jobbade på merriwheather post pavilion:

>>> ratatat - mirando (animal collective remix).mp3

(lånad från gorilla vs bear)

JA en sak till!
pillsthrillsandbellyaches.blogspot.com
jag vet att den redan är länkad till höger, men ni får verkligen inte missa detta geniala bloggspektakel. killen la upp fyra inlägg idag som är såna jävla killers att jag tappar andan. att läsa dem var mitt assman-ögonblick (south park: cartman träffar en kille som har en röv istället för ansikte, och istället för att skratta hysteriskt blir cartman håglös och deppad för han inser att han aldrig nånsin kommer få se något roligare) men långsamt långsamt hinner hjärnan ikapp och nu sitter jag som värsta tjackpundaren och fnittrar sådär jobbigt krampaktigt.

"Den snygga och gudabenådade tenor-, sopran- och altsaxofonist, som ju är största artisten jämte Satie, Elvis, Brian Eno och killarna och tjejerna i Kraftwerk..."

aahhhh!!!!!

sen tar han miljöskrytet från mcdonalds bricktidning och applicerar den på sig själv:
"Visste du att jag numera återvinner frityrolja, som jag använder då och då, som blir till naturbiodiesel till mina egna transporter?"

ja kors i taket, det där är minsann antitesen till björn gustafssons svennehumor. jag tackar och bockar.

(blogger bad mig ta bort länkarna i det här inlägget. även animal collective-videon som låg inbakad)

2 comments:

Anonymous said...

Känner mig sjukt nöjd med att jag vet att det där är ur Hemsöborna.(att jag dock aldrig läst den är ju sekundärt.)

Och om du inte fixar in mig på Debaser blir jag ledsen, nu när du skriver sådär.

Anonymous said...

hoovrande jycke!!!!! jag dör!!!!!